Pages

Wednesday, May 5, 2010

~mEe LadNa kEgemArAN kU waT MAsa kInI...

Resepi ini ditujukan khas untuk mak,ayah,adik n kawan ku, Qila n my tettt...n lastly pencabar aku yang memperlekehkan talent aku untuk memasak... FAIZ!!! eskiusme.. aku pandai masak tau...!!


Al kisah nya... pagi2 lagi dah kuar ikut ayah g pusing2 Penang..pergi beli and cari container and bekas pil untuk ubat2 herba n tradisional nyerw..Kemudian, g bli sparepart pekakasan rumah..pili2 n mesin pengisar untuk ayah kisar bahan herba..hu4.


Then. ayah bawak aku bawak p daftar untuk mendapat lesen memandu kereta. (nervous aku membayangkan bagaimana kah ia akan berlaku? - test yang aku x nak!! ) Then, p makan2 sampai terlupa yg aku hari ni ada tugas penting! ~mee ladna...mee ladna...


Setibanya aku di rumah, aku terus bergegas pergi ke pasar untuk membeli barang2 keperluan untuk membikin mee ladna tuh..


Yang aku perlu sediakan adalah :
  1. mee
  2. sos tiram
  3. tepung jagung
  4. Kobis, brokoli, lobak merah
  5. Sotong, udang
  6. Cendawan butang
  7. Bawang besar, bawang putih, cili and halia
  8. Kicap
  9. Minyak
Pastu aku potong2 and siang2 suma bahan-bahan tersebut mengikut citarasa aku... Baru nak start masak.. ayah aku potong line daaaa... Dia suh aku g amik adik aku kat pra sekolah.. nasib baik aku x mula masak ag.. kalau tidak, sekerat jalan lah kan...


Penat2 balik dari amik budak kecik tuh, aku sambung balik operasi...


OKEY! cara2 nya adalah...


  1. Panaskan kuali, buh minyak... tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili..
  2. Kemudian masukkan sotong dan udang, goreng sampai masak dengan tambah sos tiram...
  3. Tambah air.. hasilnya..


   4. Masukkan lobak merah terlebih dahulu diikuti dengan sayur2an yg lain dan cendawan butang..


  5. Selepas itu, masukkan garam,ajinomoto dan air secukup rasa dan citarasa.. Untuk memekatkan kuah,
     masukkan bancuhan tepung jagung dengan air... penat jugak nak dapat peratus kepekatan yang diingini tuu....

 6. Mee dya plak kita goreng dengan sedikit minyak dan kicap...
 7. Siap dihidang...


                                       

Sedapnya mee ladna...


                                       

 Zoom blah lain plak.... he3..

Anyway, pendek yang kata ..he3 pendek kata mmg sedap lah.. selamat mencuba!



Ni dia sapotter utama .. hahaha! tngok tangan dya tu.. maksudnya cedaappp!!! he3..
thanx lilah!!

Pesanan penaja :

Sebenarnya, nak memasak ni senang saja.. bukan macam nak amik lesen keta kot.. suma kena ikut peraturan and arahan.. it is flexible! ikut suka kita la apa yang kita suka.. kalu rasa x suka guna mee bleyh boh koey tiaw atau pon mee tiaw bak kata orang johor.. kalu x suka makan seafood, bleyh guna ayam atau daging gantikan udang n sotong tuh.. kalu suka pedas2,bleyh taruk cili or lada bnyak2 skit.. urm, anyway..
"Kita wat dya.. bukan kita wat dya..." kata mak aku... he33!!

thinking : sok nk masak apa plak ekh... k, selamat mencuba!

Kepada Bucukku Yang Tersayang : nanti I ,asak bagi u ekh, cian nk makan ugak! kihkih3

6 berani mati:

Anonymous said...

wowo.. ja.. sapoter hang mmg besh arr.. baek punyer.. senyum nmpak gigi lagi..punyer la sedap akak dia masak.. 'mee ladna kegemarannya wat masa kini'.. hhaha

JajaA said...

wahahahhaa.. bagus2..camtuh la.. haa.. t kita wat sama2 no masa kat umah kita tyme praktikal t... hehehe

ilhan mansiVe said...

maceh cukkk!!!

JajaA said...

ilhan mansive : kita wat kat umah kita sendiri noo.. tyme praktikal x leyh nak bagi2 t x cukup...hehehe

qilahnuar said...

haha.okey2.. nti kita wat..tyme prektikal ucuk ko tuh ntah mane la kne cmapk,,.. kita kompom2 kat dusun durian..hhee..sabo na si Ucuk jaja..

JajaA said...

t sabtu and ahad kan cuti... kita p shopping barang anyak2...pastu kita masak... suma kena bekerjasama dalam mengasapkan dapur kita tuh..k??? hehehhe

Post a Comment