Pages

Wednesday, May 12, 2010

~mAsakAN tErbaik hari Ini...



Hari ni... aku dengan semangatnya pagi2 bangun and pegi market beli barang2 nak masak... aku pow ayah aku RM5...jumpak mak aku..aku pow lagi RM5...hehhehe..rasa2 cukup ka??? kita tengok dan lihat...

Menu hari ini adalh.... " IKAN MASAK STEAM ".

RM10 untuk bahan2 sayuran ja...ikan RM15 mak aku yang beli..aku pon xla pandai sangat nak beli ikan2 nie..serahkan pada yang pakar...Boleh menggunakan ikan siakap atau ikut suka lah ...Tapi mak aku beli ikan Senangin sebab ikan tu menarik perhatian mak aku masa dia baru2 sampai kat market pagi tadi....hehehhe! ikut suka mak i lah kan..

Setibanya aku dirumah ,lepas main2 ngn kucing aku..(Chukky) yang sangat gedik bawak boyfren balik umah and mencamukkan umah aku, aku mulakan operasi masak memasak... tapi sayang... kerana kesilapan teknikal.. gambar2 penyediaan seperti yang aku slalu buboh tidak dapat disediakan... (aku tangkap gambaq x guna memory card,so kna pakai kabel untuk transfer.Kabel kamera xbawak balik plak).. t balik akademi aku qado gambaq untuk entry ni...

IKAN MASak STEAM

bahan2 :

IKAN :
  • Senangin 2 eko
SAYUR2AN :
  • Cendawan
  • Bunga Kubis
  • Lobak merah
  • Jagung kecik
  • Kacang buncis
  • Tomato
  • Bawang besar
  • Cili
  • Bunga kantan
  • Lengkuas Halia
LAIN2
  • Air asam
  • Air perahan limau lipis (lebey kurang 6 bijik)
  • Sos tiram
  • Garam secukup rasa
CARA PENYEDIAAN
  1. Susun ikan yang dah disiang dan dilumurkan garam kedalam periuk
  2. Masukkan semua bahan2 sayuran yang telah dipotong nipis.
  3. Bancuh sos tiram dengan air...untuk jadikan kuah...masukkan
  4. Masukkan air asam,air limau dan ajinamoto.
  5. Boh atas api..bila da mendidih...tutup api.. SIAP!! Siap dihidang...
  6. Selamat mencuba!!!

jap2....ada gambaq baru p snap niyh..pastikan boh memori kad..hehehe


sikit ja yang dah tinggal...sebab lepas aku snap(masa xdak memory td) terus depa serbu makan..tinggal skit ja untuk malam ni...huhhuhu..naseb baik sempat ..huhhu!



ambikkk.. ni haaaa...puas aty ku...hehehehe!

p/s :   sebenarnya ni la masakan yang sedap n simple cekali...cuma bahan dya banyak skit nak kena potong...
qini bosan la... nak wat apa plak xtau la...huhuhuu

2 berani mati:

ilmanja said...

amboiii..qeja masak ja ceqita...lps masak makan...lps mkn "uncit" la peuut tu...hehehe

JajaA said...

lepas uncit plak????
lepas uncit makan ikan masak steam,kita p steam bath plak...(spa & sauna). huhuhu pastu jadi cantik plak... hehehe!

Post a Comment