Pages

Monday, May 10, 2010

~ISTIMEWA HARI IBU !!

Semalam...
kawan aku sorang ni tanya...



inilah...
yang kawan aku tu tanya...
Semalaman aku memikirkan apa yang aku nk wat untuk mak aku ni...
So,
esoknya... semua ada...
semua adik, ayah aku and mak aku ada umah..
sok..best la skit kalo aku nak masak pon.. x la aku makan sorang n masak nasik lembek ( mak aku x dak aku masak nasik lembek.. :( syedeyh..tingat mak aku kot ) wahahaha!

haaaa... ni aku nak cita apa aku wat untuk Mother's Day ari ni....! he6!!
aku bukan buat kek coklat..
aku bukan wat kek pandan..
aku bukan wat pizza mcm en.adib pon...
aku bukan wat kek buah-buahan pon..

TAPI..
Aku wat LAKSA!!!

LAKSA?? Yela.. LAKSA!!
Eham2.. untuk mak ke aku yang suka?
apa2 aje.. asalkan suma owg bleyh makan kan? kan? kan?? hehehe...

nak tau mcm mana wat LAKSA PENANG? hehehe...
Begini...

Bahan2..
Laksa (sekilo)
Ikan mata besaq/curut (sekilo)
Daun pudina
Daun kesum a.k.a daun senohom :)
Bunga Kantan
Serai
Asam keping

mesin:
~ cabai. bawang besar. belacan
~nanas

hiasan:
Timun
Salad
Bawang besar
Cili potong
Hirisan nenas



Cara2:

untuk laksa :

  • Kuarkan dari paket n rebus sampai lembut

  • Kemudian toskan..
untuk kuah :
  • rebuskan ikan2 yang sudah disiang.
  • Toskan dan letak tepi biar sejuk... Air rebusan jangan buang!
  • Amik 1 periuk besar..bubuh :

  1. Bunga kantan yang dipotong kecil2 atau pon di belah saja (ikut suka)

  2. Daun kesum dan daun pudina yang di tarik2 dari tangkai..jgn boh ngn tangkai2..huhuhu

  3. Bahan-bahan mesin (cabai.bawang.belacan) dan (nenas).. bahan2 ni mesin ikut group ye jgn mesin sekali

  4. Serai.

  5. Air rebusan ikan
  • Asingkan isi ikan dan tulang.

  • Masukkan isi ikan dalam periuk.
  • Blender tulang dan tapiskan masuk kedalam periuk.(Guna air rebusan)
  • tulang yang tinggal tu blender lagi sekali dan tapiskan masuk ke dalam periuk.
  • Masukkan garam,ajinamoto secukup rasa.. kalo kurang pedas bleyh tambah cabai mesin ag.. ikut suka. Tambah air jika perlu...

Akhir sekali siap dihidang bersama laksa dan bahan2 rampaian di atas nya...



aktiviti potong-memotong bahan2 hiasan.he3 :)

Sebelum masukkan ikan

Kuah ondaway nak siap.. he :)

Dah siap... untuk Hari Ibu :)

Inilah hidangan teristimewa aku untuk Hari Ibuku....
Selain daripada tu jugak aku wat Goreng Pisang sebagai tambahan la katakan...

p/s :   mak aku keheranan setiap kali aku masak mesti bersama kamera... :)
kemudian mak aku menceritakan kepada mak sedara aku.. dya pon gelak besar nampak nya..
x pa satu hari nanti aku nak tunjuk kat depa blog aku ..baru depa tekejut skit...hehehe!

kepada Qila :    Jeng2... jangan tegelak plak baca blog aku... huhuhhu!

    7 berani mati:

    Anonymous said...

    yummy2..nk2...apaq..huhuu

    JajaA said...

    nak???? beik..meh la bagi mangkuk..nak boh dlm apa nie? he3 :)

    Anonymous said...

    haha..okeh ja.. ne bukti ak sapot hang.. sedap nyer laksa.. nti kita prektikal hang msak ek.. sedap nyer.. lapaq laksa..hahah..

    Anonymous said...

    comel n cantik la gadis3 di bawah sana..ahaks,, hehe

    JajaA said...

    amboi.. tengok makanan ka tengok artis2.. mesyti la cantik..tu la artis hot pujaan ramai wat masa kini...wahahahaa!!!! prektikal t suh mano masak.. dya tere pa..

    ilhan mansiVe said...

    ehem..

    JajaA said...

    aippp...pa ehem2.. nak ngorat mano kah?? he3 :)

    Post a Comment